Aşırı Sıcaklar ve İnternet Hızı Üzerindeki Etkisi

Herkese Merhaba,

1+ yıldır TurkNet üyesiyim ve bu karşılaştığım sorunlar son 2-3 aydır yaşanıyor.

Öğleden sonra, gün içi sıcaklık değerleri yükseldikçe (ki modem de bundan nasibini alıyor) her zaman olmasa da internet hızım 100 Mbps değerlerden 4 Mbps değerlere düşüyor. Şöyle ki;

100 Mbps normal değerler;
07/18/2023 10:46 PM İnternet hızı: Speedtest by Ookla - The Global Broadband Speed Test
07/18/2023 10:45 PM hat değerleri:

4 Mbps anormal değerler;
07/18/2023 4:39 PM İnternet hızı: Speedtest by Ookla - The Global Broadband Speed Test
07/18/2023 4:44 PM hat değerleri:

Bunun üzerine TurkNet’e 65600662 numaralı destek kaydını bıraktım. Hat değerlerinin normal olduğunu söylediler ve ağ kalitesini artırmak amaçlı aşağıdaki önerileri verdiler;

1) Modem üretici firmanızı arayarak yazılım güncellemesi ve yeniden kurulum yapmak
2) Wifi kanal ayarı yapmak ( Google’da kılavuz bulabilir veya https://forum.turk.net/t/en-iyi-wi-fi-ayari-nasil-yapilir/ bu linkten destek alabilirsiniz)
3) Modemin konumunu elektronik eşyalardan ve duvar diplerinden uzak tutmak
4) Wifi sinyal güçlendirici almak
5) 5G ve wifi 6 destekli yeni teknoloji modem temin etmek
6) Modemin dns ayarlarını; 193.192.98.8 / 212.154.100.18 şeklinde yapmak
7) Ankastre kutusu kablolarını yeni nesil cat6-cat7 kablolar ile değiştirmek ve bağlandığınız cihazın ağ kartını güncellemek.

Bu sorun hem günün belirli zamanlarında hem de kablolu ve kablosuz tüm cihazlarda olduğu için modem üreticisi ile iletişime geçtim ve aşağıdaki dönüşü aldım.

Belirtilen tablo üzerinde kontrolleri sağladığımız da hat değerlerini kontrol ettiğimiz de yapı da SNR MARJİN değerlerini ve hat zayıflamalarını kontrol ettiğimiz de düşük olarak gözükmektedir. Cihazın yapılandırmaları ve dsl hat değerlerini güçlendirmek adına sizlere aşağıda iletilen adımları kontrol etmenizi rica ederiz.

SNR Margin : 15db ve üzeri olması gereklidir. Düşük olması internet bağlantı kopması gibi durumlar gerçekleşir SNR margin download değerleriniz düşük görülmektedir. Bu durumdan dolayı hız düşmesi ve DSL sinyal düşmesi gibi durumla ile karşılaşabilirsiniz. Konuyla ilgili servis sağlayıcınız ile görüşerek modeme gelen SNR marjı değerlerini ileterek düzeltilmesi için destek alabilirsiniz.

Hat Zayıflaması : 15db ve altı olması gerekmektedir. Yüksek olması bağlantınızın uzak bir santral sunucusundan geldiği anlaşılır hattın gürültü oranı artar verimsiz bir bağlantı gerçekleştir. Bu değerlerinizi modeminizde normal değerlerde görülmektedir.

Hata (pkts) : Hata paketleri 0 (sıfır)’a yakın olmalıdır. Paketlerin yükselmesi santral ile modem arasında paket kayıplarının yaşandığını belirtilmektedir. İlk olarak Modem ile telefon hattını bir kullanıyorsanız arada yer alan splitter cihazını çıkararak direk gelen hattı modeme bağlayıp çıkan değerleri tekrar kontrol edebilirsiniz. Splitter kullanılmıyorsa bina içi tesisat bina port ankastre den DSLAM kutusuna kadar olan bağlantıların incelenmesi gerekmektedir.

Notlar;

Buradan hareketle hem internet yavaşlaması olduğunda hem de normal zamanlarda hat değerleri (özellikle SNR) birbirine yakın seyretmekte. Bu sorunun günün belirli saatlerinde ortaya çıkmasının sebebi ne olabilir ?

Herkese yardımları için teşekkür eder, sağlıklı günler dilerim.

@tnetwork @moderators yorumlarınız olabilir :face_in_clouds:

1 Beğeni

Modem aşırı ısınmaktan oluyorsa birde kasa fanı arkasına üfleyecek şekilde tak bakalım yine düşecek mi.

Eskiden beri meşhur bir yöntemdir. Kim çıkardı bilmiyorum. Bende denemiştim.

Evet kullanabilirsiniz. Hatta prizi de direkt iptal edip ankastreden modeme kadar tek eksiz bir cat kablo çekebiliyor iseniz bu daha iyi olacaktır.

Değerler değişmediği halde hız kaybı kablolu olarak da yaşanıyor ise sunucularda ki yoğunluk nedeniyle olabilir diye düşünüyorum.

Maalesef onu deneyemiyorum. Kasa ve modemin bulunduğu konum sebebiyle mümkün değil. Eğer ısınma böyle bir şeye sebep olabiliyorsa yapabileceğim pek bir şey yok gibi.

Kablo ve telefon prizi konusunda yardımcı olabilir misiniz ?

https://www.hepsiburada.com/tamtel-telefon-modem-adsl-ara-kablosu-koken-10m-p-HBV000014OF95 kablosunun ucu RJ11 olduğu yazıyor. Cat6 Telefon Prizi Fiyatları | En Ucuzu Akakçe arama sonuçlarında ise bu şekildeki prizler buldum. Aynı prizde iki farklı giriş var sanırım. Hem RJ11 hem Cat 6 yazıyor. RJ11 denilen uç gri renkli ADSL kablosuna (telefon kablosu) mı ait ?
Cat 6, 5 vb kablolar ise Ethernet kabloları mı oluyor?

Şu anki kablolama aşağıdaki gibi;
Buradaki prizi ve kabloyu değiştirirsem fayda sağlar mı ? Nasıl bir priz almalıyım ?


Ankastreden eve kablo çekmek için bilgim bulunmuyor. Zaten VDSL alt yapım var. Fiber olsa belki yaptığım masrafa / çabaya değecek. Bunun dışında bu işlem her daire sahibinin kafasına göre yapabileceği bir şey midir ? Apartman yönetiminden vs izin almak gerekmez mi ? Her daire sahibi kendisine bağımsız kablolar mı çekecek. Pek mantıklı, derli toplu bir işlem gibi gelmedi bana. Aşağıdaki ankastre kutusundan yukarıdaki dairelere kadar merkezi bir hat çekilip oradan (ağaç gibi) dallanıp her daire kendisine mi kablo çektirecek ? İnternette bununla ilgili bilgi bulamadım maalesef ki. Herkes kafasına göre takılıyor gibi görünüyor.

Teşekkürler yardımlarınız için.

1 Beğeni

Ankastre kutusundan dairelere kadar herkesin hattı ayrı kablodan gitmesi gerekiyor. Kablo kanalları varsa oralar kullanılacağı için kötü bir görüntü olmaz. Cat6 kabloda 4 çift kablo olduğu için 4 adet ayrı hat çalıştırılabiliyor ancak komşunuzla ortak kullanırsanız hızınızı etkiler (crosstalk), bu yüzden tamamen ayrı kablo (farklı cat6) kullanmak gerekiyor.
Modemin olduğu yere kadar cat6 kablo çekip RJ11 olan kabloyu prizin olduğu yerden kesip Cat6 kabloya ek yaparak kullanabilirsiniz. Ek yerini hava almayacak şekilde bantlamanız gerekiyor. Ek olmasını istemiyorsanız RJ pensesi RJ11 jakları alarak cat6 kabloya doğrudan ortadaki pinlerine çakabilirsiniz. Bu yöntemi önermiyorum çünkü kablo ve jak birbirine uyumsuz teknoloji olduğundan uzun ömürlü değil ve jak kısmından ne zaman arızalanacağı belli olmuyor bu yüzden elinizin altında RJ pensesi ve jakı mutlaka olmalı.

1 Beğeni

Bu prizin içinden bina girişine kadar giden kablo önemli bakır tesisatlarda. Priz sonrası 2-3 metrelik telefon kablosunu değiştirmeniz çok bir fark yaratmaz diye düşünüyorum.Prizi değiştirmenize gerek yok bu şekilde ise.

Bu telefon veya internet için değil ama içerisinden çıkan gri kablo telefon hattına benziyor.

Apartmanın içinden veya dışından yapılacak herhangi bir kablo çekim işleminde yönetimden bilgi almak daha doğru olur.

Bu işlem bina yapılır iken gerçekleştrilmiş olmalı veya en kötü ihtimalle kablonun geçeceği borular duvarların içine döşenmiş olmalı.

Binanın bir yönetimi varsa bu duruma izin vermez eğer bu durumdan bahsediyorsanız.
Ama belli bir yönetim ve kural yoksa herkes camından kapısından kablo çekebilir.
Ankastre ve kablo konusunda bilginiz yoksa mahallenizde ki elektrikçiden destek alabilirsiniz.
Yakın zamanda fiber dönüşüm olma ihtimali varsa hiç dokunmayın derim.

Teşekkür ederim bilgiler için;

Şu an modem sıcak bile değil ve yine acı çekiyorum. Hem kablolu hem kablosuz mobil cihazlarda.

Çok fazla paket kaybı gözüküyor.

Sadece bu saatlerde sorun yaşanıyor. Günün geri kalanında hiç bir sorun yok. Keşke sorunun sebebini tam olarak bilebilsem :confused:

Güncelleme:

Apartman görevlisi ile görüştüm. TürkTelekom ankastre kutusundan her dairenin kapısına kadar zaten kablo çekiliymiş. Evimdeki ve kapıdaki sinyalin gücünü vs bir elektrikçi ile kontrol ettireceğim bakalım. O duruma göre ya itibaren cat6 çektireceğim ya da kapıdan itibaren cat6 çekilecek. Umarım sorunu çözebilirim.
Bir gelişme olduğunda buradan duyuracağım.

Zaten mevcut olan hattınız arızalı, anlattığınıza göre yarısını değiştirmeyi planlıyorsunuz. Yarısını değiştirirseniz çözüm olmayabilir.

Kablodan önce hızınızı 75 Mbps e çektirip bir süre dener misiniz bakalım aynı saatlerde yine hatalar oluşturacak mı :flushed:

1 Beğeni

Direkt ankastreden eve ayrı bir kablo çekmem imkansız. Çünkü ankastre apartman kompleksinin başka bir bloğunda. Zaten kablolama her kata, daire önlerine kadar yapılmış. Superonline’da var apartmanda. Onlar da o şekilde döşemişler. TV vb tüm bağlantılar daire önlerinde. Oradan direkt modeme Cat6-7 vb bir şey ile kablo çekip LAN/WAN girişine takacağım.

Kablolamayı halledeyim öncelikle, sonra bakayım en iyisi. En nihayetinde daha kaliteli bir kablo ile internet alırım. ADSL kablosundan iyidir.

Merhaba,

Bir güncelleme yapmak istiyorum. Ev içi kabloyu Cat6 olarak değiştirdikten sonra yaklaşık 1 ay boyunca hiç bir sorun yaşamadım. Ancak bu akşam saat 6’dan itibaren hızım kablolu ve kablosuzda 5 Mbps’e kadar düştü. Bu hız düşümü hattın yoğunluğuyla açıklanabilecek bir şey olmasa gerek. Her zaman akşam saatlerinde yoğun kullanımda bile internet hızım 90 altına düşmedi.

66523317 numaralı destek kaydını oluşturdum. Forumdan da belki bir çözüm bulunabilir diye burada da yazmak istedim.

Saat 20:40, 20:50 ve 21:00 hız testi sonuçlarım sırasıyla aşağıdaki gibidir. En aşağıda da modem hat değerlerim bulunuyor.

Bu doğrultuda sorularım aşağıdaki gibidir.

  1. Modem hat değerleri modemin okuduğu değerleri mi gösterir ? Yani kablolarda bir sıkıntı olursa modemin buradaki değerleri daha düşük (örneğin hız testindeki gibi 5 Mbps vs) göstermesi gerekmez mi? Eve hattın kontrolünü sağlayacak görevliyi çağırmadan hatlardaki sorunları anlamanın yolu var mı ?

  2. Yine ilk soruya göre modemde “şu anki hız” bölümünde 99999 kbps (97 Mbps) görünüyor. Ancak hız testinde daha düşük değerleri görüyorum. Buradan şunu mu anlamalıyım. Modeme gelen bağlantıda bir sorun yok, ancak modem kendisine gelen bu hızı tam olarak iletemiyor? Buna göre buradaki sorun modem kaynaklı mıdır ?

  3. Modemim Archer VR400 | AC1200 Wireless MU-MIMO VDSL/ADSL Modem Router | TP-Link Türkiye modemde mi sorun var acaba ? İnternetteki aramalarımda pek iyi yorumlar görmedim ne yazık ki.

Merhaba, evet sizin de belirttiğiniz gibi DSL tarafında herhangi bir sorun görünmüyor. Açtığınız destek kaydına not yazabiliyor iseniz oraya " hattıma tanım sil - ekle yapılmasını talep ediyorum şeklinde" bir not düşün. Tanım kaynaklı olduğunu düşünüyorum. Umarım kısa sürede çözülür :pray:

1 Beğeni

Merhaba,

Cevabınız için teşekkür ederim. Bu doğrultuda destek ekibine notunuzu ilettim. Tanımları silip benden tracert google.com testi istediler. İlk yaptığım testte 2.3.4 satırlarında “Request timed out.” hatalarıyla karşılaştım.

Bu arada iki gün önce TurkNet’ten IPv6’yı aktif ettirmiştim. Yukarıdaki hatalar üzerine TurkNet Network ekibinden Murat bey aradı. IPv6’yı modemden kapattım ve yine tracert testi yaptığımda sorun görünmedi. Murat Bey ile de görüşmem sonucunda zaten hatlarda bir sorun olursa DSL kısmında modemden görebilceğimi, hattımda bir sorun olmadığını iletti.

Sorun tekrarlarsa, yaşandığı anda tekrar bir tracert testi yapıp kendilerine iletmemi istediler.

Buradan hem size, hem destek ekibindeki arkadaşlarınıza hem de Network ekibindeki Murat Bey’e tekrar teşekkür ederim.

1 Beğeni

Sorunun çözümüne sevindim, iyi günlerde kullanın hizmetinizi :pray:

1 Beğeni

Bu konu 21 saat sonra otomatik olarak kapatıldı. Yeni yanıtlara artık izin verilmiyor.